Řekni to maskou – Občanská angažovanost kreativně

Pro letošní školní rok (2025/2026) nabízíme unikátní příležitost pro vyučující, kteří se chtějí seznámit s kreativní projektovou výukou, která může obohatit jejich výuku také o zkušenost s participativní akcí ve veřejném prostoru.

Ve spolupráci s Atelierem živé pedagogiky jsme připravili dvě verze workshopů pro skupinu vyučujících, kteří společně projdou přípravou tématu a skupiny masek a budou se moci následně zúčastnit letošního průvodu Sametové posvícení (17. 11.).

Pokud se chcete seznámit s podstatou projektu Sametové posvícení, pak vás zveme na kratší verzi workshopu Řekni to maskou – Občanská angažovanost kreativně. Můžete si vybrat ze dvou termínů pátek 26. září nebo sobota 4. října.

Tento kurz v délce 8 hodin zahrnuje jednodenní teoretický úvod a vyzkoušení projektového workshopu tak, jak probíhá se studenty.

! Doporučujeme absolvovat následně také návaznou dílnu pro koncipování masek kurz Řekni to maskou – aplikace metodiky a kreativní dílna 12h ve dnech 17. a 18. října 2025.

Sametové posvícení 2025, foto: Jiří Coubal

Pro koho je kurz určen:

Vítáni jsou studenti a studentky pedagogiky, lektoři, lektorky a vyučující ZŠ, SŠ a ZUŠ, kteří chtějí obohatit svou výuku o komplexní kreativní metody projektové práce a zkušenost s participativní akcí ve veřejném prostoru. Základem je zážitková forma kurzu a široké spektrum aktivit vhodných pro práci se studujícími i špetka teorie jako východisko.

Co Vás čeká:

  • vyzkoušíte si, jak do výuky přenést principy angažované tvorby zaměřené na aktuální otázky, které hýbou společností a budí zájem mladých lidí,
  • získáte zkušenosti s přípravou “terénu” pro otevřenou diskusi a brainstorming nápadů,
  • získáte odpověď na otázku: Jak tyto principy uplatnit v praxi a obohatit jimi výuku?

Kurz je založený na projektové metodě a podporuje mezipředmětové vazby (výtvarná výchova, hudební výchova, dramatická výchova, literatura, občanská výchova, dějepis, OSV, mediální výchova apod.).

Kurz seznamuje s metodikou akce Sametové posvícení a představuje pedagogům v praxi a zážitkovou formou postupy a principy práce, kterou každoročně zažívají školní kolektivy pod vedením svých pedagogů a umělců.

Sametové posvícení je ukázkou toho, jak lze žáky a studenty provést kreativní činností aplikovanou na reálný svět, uchopit společenské problémy s humorem a nadsázkou, která dokáže zaujmout i neangažované jedince.

Program:

Kurzy je možné absolvovat také samostatně.

NÁVAZNÉ AKTIVITY: Vyrobte si masky a pojďte s námi do průvodu!

Pro účastníky obou kurzů v Živé pedagogice jsou všechny návazné aktivity zdarma! 

V další návaznosti Vás zveme k účasti na výtvarné dílně Sametového posvícení dne 14. 11. v Edukačním centru GHMP (Colloredo-Mansfeldský palác, Karlova 2), kde si kurzisté pod vedením výtvarných umělců vyrobí masky. Výstupem bude skupina masek, které budou satirickou formou komunikovat své téma s veřejností v centru Prahy přímo v karnevalovém průvodu škol, občanských iniciativ a neziskových organizací – Sametové posvícení 17. 11. 2025. Poslední součástí komplexního bloku bude závěrečná evaluace v termínu dle dohody účastníků.

Cena 8hodinového kurzu je 2.200 Kč, cena 12hodinového kurzu je 3.500. Prostředky lze čerpat ze šablon.

Pro více informací o Sametovém posvícení a přihlášení prosím kontaktujte Kateřinu Ratajovou na sametoveposviceni@gmail.com.

Ještě více informací! Jaké kompetence účast v Sametovém posvícení u žáků rozvíjí a co kurz přinese vyučujím:

Sametové posvícení 2024, foto Jan Hromádko

1. Posilování kompetencí učitelů v oblasti Umění a kultura

Kurz rozvíjí odborné a pedagogické kompetence učitelů ZŠ, SŠ a ZUŠ v oblasti Umění a kultura tím, že:

  • nabízí konkrétní metodické nástroje pro projektovou výuku s důrazem na kreativní a angažovanou tvorbu;
  • podporuje mezioborové přístupy a integraci výtvarné, dramatické a hudební výchovy, literatury, základů společenských věd, dejepisu apod.;
  • seznamuje účastníky s využitím uměleckého vyjádření jako prostředku k uchopení společenských témat;
  • rozvíjí schopnosti reflexe a facilitace diskuse, což je zásadní pro vedení participativní výuky;
  • propojuje pedagogickou praxi s aktuálním kulturním a společenským děním (festival Sametové posvícení jako příklad umění ve veřejném prostoru).

2. Naplňování očekávaných výstupů v tematických okruzích RVP ZV a RVP G

Kurz je v souladu s tematickými okruhy vzdělávací oblasti Umění a kultura, zejména v oblasti:

Vlastní umělecká tvorba a její sdílení
– účastníci i jejich studenti procházejí procesem tvorby autorského sdělení (v podobě masek, výtvarných objektů, performativních výstupů), které následně prezentují ve veřejném prostoru. Kurz klade důraz na sdílení, komunikaci tématu a práci s publikem.

Interpretace uměleckých děl a reflexe tvorby
– kurz vede k uvědomění si souvislostí mezi formou a obsahem sdělení, hledání výrazových prostředků pro ztvárnění občanského postoje. Reflektivní část kurzu napomáhá rozvoji schopnosti interpretace i sebereflexe.

Tvorba v kontextu společnosti a kultury
– přímé napojení na aktuální společenská témata a zapojení do veřejné akce umožňuje propojení tvorby se skutečným světem, čímž naplňuje cíl přiblížit žákům roli umění ve společnosti.

Mezipředmětové vztahy
– kurz podporuje integraci s dalšími oblastmi (občanská výchova, mediální výchova, dějepis, literatura, OSV), čímž umožňuje učitelům realizovat komplexní výukové projekty, které propojují umění s reálným světem.

3. Přínos kurzu pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kurz připravuje pedagogy na vedení výuky, která u žáků cíleně rozvíjí tyto klíčové kompetence:

  • Občanská kompetence – prostřednictvím výběru společenských témat, zaujímání postojů, účasti na veřejném dění, zprostředkování názorů uměleckou formou.
  • Kompetence k řešení problémů – výběr tématu, hledání výtvarného a dramatického ztvárnění, práce s omezenými zdroji, nutnost spolupráce v týmu.
  • Komunikativní kompetence – rozvoj schopnosti vyjádřit názor nejen verbálně, ale i vizuálně, performativně; práce na sdílení poselství s veřejností.
  • Sociální a personální kompetence – týmová spolupráce, naslouchání, empatie, aktivní participace.
  • Kreativní kompetence (v duchu revidovaných RVP) – podpora originality, hledání osobitého výrazu, práce s metaforou, nadsázkou, ironií.

Kurz Řekni to maskou

– podporuje rozvoj kompetencí v projektové a participativní výuce

– staví na reflexi individuálních schopností a jejich vědomém kultivování

– posiluje sebedůvěru, kreativitu a schopnost tvořivě spolupracovat

– poskytuje metodiku a výběr praktických dovedností pro pedagogickou praxi

– umožňuje zážitek veřejné prezentace společného díla během významné kulturní události