Řekni to maskou – Občanská angažovanost kreativně

Pro letošní školní rok (2025/2026) nabízíme unikátní příležitost pro vyučující, kteří se chtějí seznámit s kreativní projektovou výukou, která může obohatit jejich výuku také o zkušenost s participativní akcí ve veřejném prostoru.

Ve spolupráci s Atelierem živé pedagogiky jsme připravili dvě verze workshopů pro skupinu vyučujících, kteří společně projdou přípravou tématu a skupiny masek a budou se moci následně zúčastnit letošního průvodu Sametové posvícení (17. 11.).

Pokud se chcete seznámit s podstatou projektu Sametové posvícení, pak vás zveme na kratší verzi workshopu Řekni to maskou – Občanská angažovanost kreativně (jednodenní). Můžete si vybrat ze dvou termínů pátek 26. září nebo sobota 4. října.

Tento kurz v délce 8 hodin zahrnuje jednodenní teoretický úvod a vyzkoušení projektového workshopu tak, jak probíhá se studenty.

! Doporučujeme absolvovat následně také návaznou dílnu pro koncipování masek kurz Řekni to maskou – aplikace metodiky a kreativní dílna (v délce 12 hodin) ve dnech 17. a 18. října 2025.

Sametové posvícení 2025, foto: Jiří Coubal

Pro koho je kurz určen:

Vítáni jsou studenti a studentky pedagogiky, lektoři, lektorky a vyučující ZŠ, SŠ a ZUŠ, kteří chtějí obohatit svou výuku o komplexní kreativní metody projektové práce a zkušenost s participativní akcí ve veřejném prostoru. Základem je zážitková forma kurzu a široké spektrum aktivit vhodných pro práci se studujícími i špetka teorie jako východisko.

Co Vás čeká:

  • vyzkoušíte si, jak do výuky přenést principy angažované tvorby zaměřené na aktuální otázky, které hýbou společností a budí zájem mladých lidí,
  • získáte zkušenosti s přípravou “terénu” pro otevřenou diskusi a brainstorming nápadů,
  • získáte odpověď na otázku: Jak tyto principy uplatnit v praxi a obohatit jimi výuku?

Kurz je založený na projektové metodě a podporuje mezipředmětové vazby (výtvarná výchova, hudební výchova, dramatická výchova, literatura, občanská výchova, dějepis, OSV, mediální výchova apod.).

Kurz seznamuje s metodikou akce Sametové posvícení a představuje pedagogům v praxi a zážitkovou formou postupy a principy práce, kterou každoročně zažívají školní kolektivy pod vedením svých pedagogů a umělců.

Sametové posvícení je ukázkou toho, jak lze žáky a studenty provést kreativní činností aplikovanou na reálný svět, uchopit společenské problémy s humorem a nadsázkou, která dokáže zaujmout i neangažované jedince.

Program:

Kurzy je možné absolvovat také samostatně.

NÁVAZNÉ AKTIVITY: Vyrobte si masky a pojďte s námi do průvodu!

Pro účastníky obou kurzů v Živé pedagogice jsou všechny návazné aktivity zdarma! 

V další návaznosti Vás zveme k účasti na výtvarné dílně Sametového posvícení dne 14. 11. v Edukačním centru GHMP (Colloredo-Mansfeldský palác, Karlova 2), kde si kurzisté pod vedením výtvarných umělců vyrobí masky. Výstupem bude skupina masek, které budou satirickou formou komunikovat své téma s veřejností v centru Prahy přímo v karnevalovém průvodu škol, občanských iniciativ a neziskových organizací – Sametové posvícení 17. 11. 2025. Poslední součástí komplexního bloku bude závěrečná evaluace v termínu dle dohody účastníků.

Cena 8hodinového kurzu je 2.200 Kč, cena 12hodinového kurzu je 3.500. Prostředky lze čerpat ze šablon.

Pro více informací o Sametovém posvícení a přihlášení prosím kontaktujte Kateřinu Ratajovou na sametoveposviceni@gmail.com.

 

Lektoři:

Mgr. Romana Bartůňková je pedagožka, lektorka, koordinátorka kreativních a vzdělávacích programů, koučka. Dlouhodobě se věnuje propojování uměleckých disciplín (výtvarné, divadelní a hudební tvorby) a implementaci současného umění a jeho forem do výuky na ZŠ a SŠ. Vede projekty zaměřené na podporu pedagogů, oblast kreativního vzdělávání i společenské angažovanosti. Působí na VŠ UMPRUM, vede v platformě Máš umělecké střevo? celorepublikový projekt Umělci po škole, zapojuje se pravidelně do Sametového posvícení.
Josef Koblic je umělecký řezbář, absolvent kreativní pedagogiky na Pražské DAMU, výtvarný umělec, restaurátor,
pedagog, performer, herec, mentor kreativity v SPKV. Od roku 2014 působí jako vedoucí uměleckořemeslných dílen a jeden z hlavních tvůrců průvodu Sametové posvícení. Jeho hlavní doménou jsou svítící objekty – sochy a nadživotní loutky.

Ještě více informací! Jaké kompetence účast v Sametovém posvícení u žáků rozvíjí a co kurz přinese vyučujím:

Sametové posvícení 2024, foto Jan Hromádko

1. Posilování kompetencí učitelů v oblasti Umění a kultura

Kurz rozvíjí odborné a pedagogické kompetence učitelů ZŠ, SŠ a ZUŠ v oblasti Umění a kultura tím, že:

  • nabízí konkrétní metodické nástroje pro projektovou výuku s důrazem na kreativní a angažovanou tvorbu;
  • podporuje mezioborové přístupy a integraci výtvarné, dramatické a hudební výchovy, literatury, základů společenských věd, dejepisu apod.;
  • seznamuje účastníky s využitím uměleckého vyjádření jako prostředku k uchopení společenských témat;
  • rozvíjí schopnosti reflexe a facilitace diskuse, což je zásadní pro vedení participativní výuky;
  • propojuje pedagogickou praxi s aktuálním kulturním a společenským děním (festival Sametové posvícení jako příklad umění ve veřejném prostoru).

2. Naplňování očekávaných výstupů v tematických okruzích RVP ZV a RVP G

Kurz je v souladu s tematickými okruhy vzdělávací oblasti Umění a kultura, zejména v oblasti:

Vlastní umělecká tvorba a její sdílení
– účastníci i jejich studenti procházejí procesem tvorby autorského sdělení (v podobě masek, výtvarných objektů, performativních výstupů), které následně prezentují ve veřejném prostoru. Kurz klade důraz na sdílení, komunikaci tématu a práci s publikem.

Interpretace uměleckých děl a reflexe tvorby
– kurz vede k uvědomění si souvislostí mezi formou a obsahem sdělení, hledání výrazových prostředků pro ztvárnění občanského postoje. Reflektivní část kurzu napomáhá rozvoji schopnosti interpretace i sebereflexe.

Tvorba v kontextu společnosti a kultury
– přímé napojení na aktuální společenská témata a zapojení do veřejné akce umožňuje propojení tvorby se skutečným světem, čímž naplňuje cíl přiblížit žákům roli umění ve společnosti.

Mezipředmětové vztahy
– kurz podporuje integraci s dalšími oblastmi (občanská výchova, mediální výchova, dějepis, literatura, OSV), čímž umožňuje učitelům realizovat komplexní výukové projekty, které propojují umění s reálným světem.

3. Přínos kurzu pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kurz připravuje pedagogy na vedení výuky, která u žáků cíleně rozvíjí tyto klíčové kompetence:

  • Občanská kompetence – prostřednictvím výběru společenských témat, zaujímání postojů, účasti na veřejném dění, zprostředkování názorů uměleckou formou.
  • Kompetence k řešení problémů – výběr tématu, hledání výtvarného a dramatického ztvárnění, práce s omezenými zdroji, nutnost spolupráce v týmu.
  • Komunikativní kompetence – rozvoj schopnosti vyjádřit názor nejen verbálně, ale i vizuálně, performativně; práce na sdílení poselství s veřejností.
  • Sociální a personální kompetence – týmová spolupráce, naslouchání, empatie, aktivní participace.
  • Kreativní kompetence (v duchu revidovaných RVP) – podpora originality, hledání osobitého výrazu, práce s metaforou, nadsázkou, ironií.

Kurz Řekni to maskou

– podporuje rozvoj kompetencí v projektové a participativní výuce

– staví na reflexi individuálních schopností a jejich vědomém kultivování

– posiluje sebedůvěru, kreativitu a schopnost tvořivě spolupracovat

– poskytuje metodiku a výběr praktických dovedností pro pedagogickou praxi

– umožňuje zážitek veřejné prezentace společného díla během významné kulturní události